NOVEMBER 2011 - Keetwagen opgeknapt

De schilderwerkzaamheden aan de keetwagen zijn vrijwel afgerond. In het voorjaar volgt nog wat afwerking. Op een aantal plekken is het hout in slechte staat en bij een volgende opknapbeurt zal dat vervangen moeten worden. Voorlopig ziet de wagen er weer toonbaar uit. Gedurende de winter zal de keetwagen in de lorrieloods worden ondergebracht zodat ze droog staat.

SEPTEMBER 2011 - Nieuwe aanwinsten

Donderdag 15-9-11.

Vandaag kwam er een transport binnen met objecten die lange tijd elders opgeslagen waren. Grootste gedeelte van de dag bezig geweest deze spullen op te ruimen. Aan het einde van de dag nog wat tijd gevonden om te passen en meten met een watertank en een lorrie en nog snel een vloer gemaakt voor een van de twee plateaulorries in "aanbouw".

 

Nieuw binnengekomen:

 

- Watertank 600L. Deze tank hebben we deze week binnengekregen, gekocht op Marktplaats. Met grote dank aan onze medewerker Jan D. die de tank heeft opgehaald en gebracht en in ruil voor deze tank een kleiner exemplaar heeft meegenomen uit Harskamp voor gebruik op zijn 700mm tuinspoorbaan.

- Een lorrieonderstel gebouwd door Spoorijzer ca. 1930

- Een oeroud tuinderswagenonderstel met gesmede haken/koppelingen, ca. 1910

- Een vrij gehavende Oving kipbak. We hadden al een Oving kiplorrieonderstel zodat we nu een complete Oving kiplorrie hebben.
Volgens ons zijn Oving kiplorries vrij zeldzaam, maar we hebben geen idee wat er bij andere clubs aan Oving kipkarren aanwezig is...

- Voorraadje aspotten erbij gekregen, waaronder Du Croo & Brauns, Orenstein & Koppel Amsterdam en 4 mooie Decauville glijlagers.

- Diverse andere objecten, als olieblikken, compressor en oplegdraaischijven..


Zie de plaatjes:

 

 

SEPTEMBER 2011 - Opknappen 400mm lorries

Nu we een baantje in 400mm aan het aanleggen zijn moet er natuurlijk ook wat op kunnen rijden. In het bestand van het DSM bevinden zich een tiental 400mm lorries waaronder een paar lorrieframes. Twee lorrieframes staan al jaren te wachten op verwijdering van later aangelaste stukken ijzer. Bij de vorige bezitter zijn ze aangepast om als onderstellen voor een personenwagen dienst te doen compleet met rem....
Vandaag al de latere toevoegingen verwijderd en de 8 lagers schoongemaakt en nagezien. Tot slot alles in de lijnolie gekwast.
Helaas bij het weer terug bouwen bleek een en ander niet echt lekker te monteren. Het was ons al opgevallen dat de frames en de lagers niet altijd bijelkaar gehoord hebben.. Het heeft dus blijkbaar nooit helemaal goed gezeten. Een volgende keer gaan we daar weer eens naar kijken.....

De lorries worden kleine plateauwagentjes. Op een van de lorries komt een afneembaar bankje met duwbeugel zodat de lorrie een soort koloniaal inspectievoertuigje wordt. In vroeger dagen werd zo'n wagentje geduwd door een of twee inlandse werknemers met als pasagier een hoge mijnheer die het spoor of de algemene toestand van de plantage inspecteerde....

 

 

 

SEPTEMBER 2011 - Nieuwe aanwinsten

Al een tijdje in museumbezit maar nu ook daadwerkelijk op de Harskamp aanwezig zijn dit mooie kleine Gueldner dieselmotortje op een onderstel met wielen en een fraaie ouderwetse steekwagen. Beide objecten zijn als lading op lorries geplaatst. De Gueldner op de electro-tuinderswagen en de steekwagen bij de olievaten op een vierassige plateauwagen.

 

Naast deze objecten zijn er nog meer diverse tuindersgereedschappen en -voorwerpen aan de collectie toegevoegd. Een grote werkplaats-kolenkachel kon in de oude Oostdorploods worden geplaatst.

 

 

SEPTEMBER 2011 - Decauvillespoor in aanleg

Zaterdag 3 september zijn we met een club van 5 mensen bezig geweest een 400mm decauvillebaantje aan te leggen, of liever te verleggen. Het spoortje lag al in het bos maar om diverse redenen lag het daar niet goed. Omdat ook de bedoeling is hierover te kunnen rijden met ons kleine 400mm park-stoomlocje hebben we afgelopen zaterdag de baan op haar definitieve plek gelegd. In de 400mm baan komt vlakbij de voorzijde van de lorrieloods ook een een klein emplacementje met 3 sporen en een aftakking wat verder het bos in.
Ook opgenomen in het baantje zijn draaischijfjes en een oplegdraaischijf en een "derailleur" of oplegwissel. Al dit materiaal, de rails en de aanwezige lorries is origineel gebouwd door Decauville-Aine en het materiaal is zeker 100 jaar oud.

Het 400mm spoor is in de toekomst via een traversewagen te bereiken vanuit de achterzijde van de lorrieloods. De traversewagen staat al op zijn plek maar er moet nog een put met rails voor worden gemaakt.

Hieronder, naast de foto's van de aanleg ook een kaartje met daarop aangegeven het huidige sporenplan, de ligging van het aan te leggen 400mm baantje, de 700mm baan (waarvan een gedeelte nog in in aanleg) en toekomstige 600mm sporen.

Na de zomer wordt er weer gebouwd aan het laatste stuk 700mm spoor.

 

 

AUGUSTUS 2011 - AEG locomotief onderdak

De AEG kon bij aflevering niet direkt op het spoor geplaatst worden omdat de lepels van de shovel onder de wielen zaten. De loc werd daarom op blokken geplaatst en moest handmatig op het spoor geplaatst worden. Op 18 augustus is de locomotief van haar steunen gekrikt en op het spoor geplaatst. Met een takel hebben we loc naar binnen getrokken. Rollen wilde ze gelukkig nog wel. Boven de loc hebben we een takel opgehangen om binnenkort de akkukast eens te lichten.

 

 

AUGUSTUS 2011 - Museumweekend

Het zomermuseum weekend op 7 en 8 augustus was weer een groot succes. Meer info en veel foto's zijn te zien op de MUSEUMWEEKEND 8/2011 pagina. 

 

 

JUNI 2011 - Nieuwe materieelaanwinst

Uit Oostenrijk komt onze nieuwste aanwinst, een electrische mijnlocomotief.
Het betreft een behoorlijk oude akkumulatorlocomotief, type GA1, gebouwd in 1942 door Allgemeine Elektrizitaets Gesellschaft AEG Union, Wien, spoorwijdte 580mm. De loc is afkomstig van de Wolfsegg Trauntaler Kohlenwerke in Ampflwang en had daar het nummer 4.

Recent werden we benaderd door het Feldbahn Museum 500 die ons vroegen of het mogelijk was dat onze kleine motorloc NR13 O&K/Huisman op 500mm ( http://nmld.locaalspoor.nl/index.php?page=object&id=1298&lan=nl )naar hun museum in Nuernberg zou kunnen verhuizen. Verkopen is voor ons meestal geen optie, maar wij staan in principe open voor materieelruil en tegen een goed aanbod stemden wij in met een ruil. Omdat men in het museum 500 veel akkulocs heeft en wij op zoek waren naar een mooie electroloc was dat de insteek. Men is op zoek gegaan naar een ruillocomotief en kwam zelfs met een Deutz OMZ117 met Spoorijzerplaten op de proppen wat al een erg mooi aanbod was. Maar we hebben al een mooie Deutz en willen de collectie in de breedte aanvullen dus we gingen toch voor een electroloc.
Twee weken geleden heeft het Museum 500 de hierboven beschreven electrische locomotief aangekocht speciaal voor de ruil en deze zagen wij erg zitten, een prachtige machine! Het gehele proces is zeer vlot en in goede harmonie verlopen, een verademing. Vandaag 22 juni is de mooie locomotief dus al in de Harskamp aangekomen en het Huisman locje is nu op transport naar Nuernberg. Dit transport is ook geregeld door het Feldbahn Museum 500.

Met conserveren is vandaag ook al begonnen. Voorlopig blijft ze in olie geconserveerd in de huidige staat en staat ze tentoongesteld in de lorrieloods. Een paar mijnwagentjes erachter moeten het beeld completeren.

 

 

JUNI 2011 - Vernieuwde DSM website

De vernieuwde en verfriste decauvillespoorwegmuseum website is online! De site zal uitgebouwd worden met een compleet materieeloverzicht en een DSM Webmuseum. Het DSM Webmuseum is een online museum wat onder andere de geschiedenis van het smalspoor zal belichten en voor de geinteresseerde bezoeker zullen al onze objecten oproepbaar zijn met foto's en informatie. Niet alleen de locomotieven en lorries maar ook allerlei interessante zaken als railmaterialen, gereedschappen toebehoren en machines die zich in onze collectie bevinden. Ook de bibliotheek zal gedigitaliseerd bekeken kunnen worden. Dit zal echter een proces van jaren zijn.

 

17 APRIL 2011 - Nieuwe materieelaanwinsten

Vorige week stonden er op Marktplaats diverse lorries te koop. Op de foto waren twee lorries te zien met zeer ongebruikelijke en interessante aspotten. Als eerste beller hadden we recht op koop en bij het tweede telefoontje bleek dat er meer gegadigden waren dus hebben we in de buidel getast ze maar gekocht zonder te weten of alle lorries dezelfde aspotten hadden. Een gelukje was dat een bevriende transporteur van de verkoper deze week naar Harskamp moest en hij kon de lorries meteen gratis afleveren, klasse!

Gelukkig bleken 7 van de 9 lorries dezelfde bijzondere aspotten te hebben. We willen deze 7 lorries gekoppeld als museale demo-lorrietrein gaan gebruiken. Uiteraard ontbreken de koppelpennen en we zullen de lorries voorlopig provisorisch koppelen.

Omdat de lorries niet onderdak kunnen staan is de goede gewoonte bij ons dat ze meteen een conserveringsbeurt krijgen. Dit keer met een mengsel van lijnolie en gebruikte frituurolie! Nog niet alle lorries hebben een behandeling gehad maar dat komt in de komende weken wel in orde.
Wellicht moeten 2 of 3 assen vervangen worden omdat ze nogal krom zijn.

01/2011 NIEUWE AANWINST - Lister Railtruck 1928

Een nieuwe aanwinst voor het museum. De locomotief is afkomstig uit de boedel van spoorweghandel Frateur te Boom, Belgie.

Het betreft een Lister Railtruck,  gebouwd iets voor of in 1928. Lister bouwde, tot in de jaren '60 zogenaamde Autotrucks, kleine 3 wielige wegvoertuigen met benzinemotor, later dieselmotoren, in allerlei uitvoeringen voor allerlei toepassingen. Aan dezelfde productielijn, werden de Railtrucks gemaakt, kleine locomotiefjes die vooral in Engeland hun weg naar allerlei industrieen vonden. Verrassend genoeg werden de vroegere trucks niet met Lister motoren maar met een benzinemotor van J.A. Prestwich Industries of J.A.P. geleverd. Er is ons niet bekend of er ook Railtrucks naar Nederland zijn geleverd, uit de overgebleven incomplete Lister Auto/Railtruck leverlijsten blijkt dat voorlopig niet.

 

Op een Engelse Railtruck site wordt de in Engeland bewaarde RT met No. L962 uit 1928 vermeld als de oudste railtruck ter wereld. Omdat ons, al die jaren in het verborgene bewaarde en dus tot nu toe onbekende locje het nummer L873 heeft moet dat feit nu dus worden bijgesteld.  In Engeland is er een klein aantal vroege exemplaren bewaard maar niet een met een (origineel) houten zitje. Heel bijzonder is ook dat in het fraaie gegoten front niet het gebruikelijke "Lister & Co., Dursley" staat gegoten maar "Lister & Cie., Societe Anonyme, Landen, Belge". Het zou kunnen gaan om een Belgische licentiebouw maar het fijne hiervan zijn we nog aan het uitzoeken. Geleverd werd de loc blijkens een klein koperen plaatje via handelaar Brevet. Er ontbreken een aantal onderdelen maar de loc is, zeker gezien haar ouderdom,  in een behoorlijk originele staat. Zeker is dat het al met al ook hier een grote, en in onze contreien zeldzame bijzonderheid betreft.

 

Dit locomotiefje is een vertegenwoordiger van een benzinemotorlocomotief waarvan we er nog geen in de collectie hadden.. Het is een prachtig locomotiefje voor evenementen, want het is klein, speciaal en een aanhanger is voldoende om het machientje te transporteren.

Het locje moet geheel worden schoongemaakt, nagezien en gerepareerd, maar blijft,

(zoals van ons gewend uiteraard) in haar huidige authentieke toestand bewaard.

 

 

Vind ons op Facebook
Vind ons op Facebook