6 DECEMBER 2012 - Winterwonderland Harskamp

Prachtig winterweer in Harskamp. Hier moesten we natuurlijk wat van laten zien en wat mooie sfeerplaatjes zijn hieronder te bewonderen. Wij wensen alle bezoekers van onze website en museum fijne kerstdagen en een mooi 2013! Wij hopen u in 2013 in Harskamp (weer) te mogen begroeten!

JUNI-OKTOBER 2012 - Diverse werkzaamheden

De bouw van de tweede keerlus is nagenoeg afgerond. De keerlus werd tijdens het zomermuseumweekend voor het eerst in bedrijf genomen. Komende winter zal de lus geheel worden afgewerkt.

 

Na deze lange periode van spoorbouw is er in en na de zomer vooral aan een aantal locomotieven gewerkt. Twee motorlocomotieven, een Jung EL110 en de O&K/LMG MV2a kregen een uiterlijke opknapbeurt. De ex-Autotron SCHOEMA is weer tot leven gewekt en volledig bedrijfsvaardig. Ook de revisie van de O&K Montania RL1a is weer opgepakt.

De revisie van de Brigadelocomotief is door een kleine groep medewerkers ter hand genomen en zal nog geruime tijd in beslag nemen.

 

Hieronder een reportage in foto's. Elke foto heeft een begeleidende tekst met uitleg.

MEI-JUNI 2012 - Diverse werkzaamheden

De afgelopen maanden hebben we niet stil gezeten en is er weer een en ander gebeurd. Naast de bouw van de tweede keerlus wordt er ook gewerkt aan een aantal locomotieven, het onderhoud aan materieel, gebouwen en het terrein.

MAART 2012 - Transport 400mm lorries

Tijdens de opruimwerkzaamheden op de werf kwamen onder een zeil  bij de werkplaats deze twee pareltjes tevoorschijn. Ze stonden sinds binnenkomst een paar jaar geleden opgeslagen en te wachten om naar de lorrieloods te verhuizen. In het kader van de grote opruiming verdwijnt er 400mm spul naar de opslag maar deze twee verdienen het in ieder geval om gezien te worden en worden dus opgesteld in de lorrieloods. De wagentjes zijn gemaakt door Chauvineau en Popineau (deze heeft zelfs nog een fabrieksplaatje) en kunnen zomaar meer dan 100 jaar oud zijn...
Ze komen, als onderdeel van een complete set van een gardenier bij Parijs. De lorries zijn voorzichtig een beetje schoongemaakt en licht geolied en toen op transport gesteld.

MAART 2012 - Spoorbouw

Geen spectaculaire vorderingen maar steeds weer een paar meter. Voor de geinteresseerden een kleine fotoreportage over onze methode voor het buigen van spoorramen met stalen darsliggers zonder railbuiger:

1. Een recht spooraam wordt stevig aan het vorige gelegde en al gebogen raam geschroefd. Van beide spoorramen zijn de kikkerplaten op de dwarsliggers van de spoorstaaf in de (te maken) binnenbocht losgemaakt of in dit geval, bij vastgeroeste kikkerplaten, zijn de dwarsliggers losgeslagen met de voorhamer. Zo kan de binnenste staaf vrij over de dwarsliggers bewegen, uiteraard is dit noodzakelijk wil je het spoorraam kunnen buigen.

2. Het spoorraam wordt nu met een stang naar rechts in de richting van de boog teruggelegd. Hierdoor zal het spoor in het al gelegde raam buigen rond de ingeslagen piketten en zo in vorm blijven. Het laatst aangeschroefde raam verhinderd het terugveren van dit vorige raam. Bij de las aan de buitenstaaf wordt ook een piket geslagen zodat het naar buiten schuiven van de las later wordt voorkomen.

3. Het raam wordt weer een tikje teruggelegd naar links en een piket wordt geslagen ongeveer 2 meter van de las. Hierom wordt het spoor gebogen.

4. Met de stang wordt het raam weer een stukje naar rechts opgeschoven en je ziet alweer een boog ontstaan. Het volgende raam kan nu weer aangeschroefd worden, nog een of 2 piketpalen slaan om het te buigen spoor in goede banen te leiden en het zelfde ritueel kan worden herhaald.

5. Bij het buigen van het spoor verschuift steeds de las omdat binnenste spoorstaaf steeds "langer" is. Van het volgend aan te leggen raam kun je de staaf makkelijk met klappen met de voorhamer opschuiven nadat de kikkerplaten losgeschroefd of geslagen zijn. Een verschoven las is ook beter in bogen ivm met knikken die dan niet tegenover elkaar komen te liggen. Met de beer of railbuiger wordt het spoor bij de lassen nog nagebogen zodat de knikken verdwijnen en er een vloeiende boog ontstaat.

 

 

MAART 2012 - Opruimen werfterrein

De komende weken moeten alle kleine projecten wijken voor een grote opruimactie op de werf. We zullen spullen gaan herplaatsen en het geheel wat compacter opstellen. Het geheel moet netter gaan ogen. Ook gaan we over tot (het begin van) de demontage van slechte spoorramen met de snijbrander. Vaak zijn de dwarsliggers van verrotte ramen nog wel bruikbaar. Onze zware plateauwagen is hiervoor gebombardeerd tot dwarsliggerwagen.

Vandaag begonnen met de vele kleine klusjes die voor de opruimactie nodig zijn. Over enkele weken kan dan de shovel en/of heftruck van het ISK in actie komen. Ook een grote stapel 400mm spullen moet naar de loods op het MOB complex verhuizen. Daarvoor moet eerst ruimte gemaakt worden in deze romneyloods, een klus op zich want die staat ook erg vol... Foto's hiervan volgen.

 

 

MAART 2010 - Rangeerwerkzaamheden

Zomaar wat plaatjes van wat rangeerwerk met "gast-medewerker" Wesley....

FEBRUARI 2012 - Werkzaamheden "Oostdorploods"

In het kader van de opknapbeurt van de zg. "Oostdorploods" uit 1898 wilden we ook graag de luiken voor de ramen weer eens openen. Deze luiken zijn in de afgelopen 11 jaar dat wij in Harskamp bezig zijn nooit open geweest....Natuurlijk hebben we in de afgelopen jaren al vaker geprobeerd de luiken te openen maar deze bleken nogal vast te zitten en de sloten waren, met de nog voorhanden zijnde "kasteeldeursleutel" niet te openen. De luiken zijn zo solide gemaakt dat demontage onmogelijk is zonder te snijden of flexen, maar dit is uiteraard geen optie!

De afgelopen maanden hebben we het eens serieus aangepakt en meerdere keren kruipolie in de sloten gespoten en lukte het eindelijk twee sloten te openen. Daarmee waren we er nog niet, de scharnieren sputterden tegen, en er moest een kettingtakel aan te pas komen om de luiken voorzichtig open te trekken en eindelijk waren er ramen te zien en viel er daglicht in de loods!. Een klein historisch moment voor ons!
De week daarna lukte het de resterende luiken open te maken. Hoelang de luiken al dicht zaten is onbekend. Bij de laatste verfbeurt (wanneer?) zijn ze in ieder geval niet open geweest.
In het voorjaar volgt een hoognodige schilderbeurt van de ramen.

 

De open ramen en het daglicht werpen een andere kijk op de spullen in de loods. Ook de Brigadelocomotief is nu beter te zien.

 

 

 

FEBRUARI 2012 - Plateaulorries

Van 2 lorrieonderstellen zijn plateauwagens gemaakt. De twee wagens wordeen als dienst/werkmaterieel ingezet voor allerlei transporten. Op een wagen wordt een bankschroef gemonteerd voor klusjes onderweg.

 

 

FEBRUARI 2012 - Revisie 400mm wagens

"Tussen de bedrijven door" is de afgelopen tijd aan twee 400mm wagens gewerkt, gemaakt door Decauville. Van de plateauwagen werden onder andere de aspotten opgeknapt en opnieuw onder het frame gemonteerd. Een en ander bleek niet goed te passen en we hebben een speciale constructie moeten verzinnen om het geheel passend te krijgen. Van hardhout zijn de planken voor het dek gemaakt. Deze moeten nog definitief gemonteerd worden en de lorrie moet worden voorzien van duwijzers....

 

Een tweede 400mm lorrie wordt gebouwd als een duwdraisine. Het hout voor de bank is gezaagd en gebeitst. Op de twee foto's hieronder zien we een "proefopstelling" van de bank. Ook hier wordt aan verder aan gewerkt.

 

Wordt vervolgd.

 

 

JANUARI 2012 - Conserveren kiplorrietrein

Als "stopwerk" als het regent tijdens het spoorbouwen is begonnen aan het opknappen van de Spoorijzer kiplorrietrein. Het is de bedoeling dat deze trein het komend seizoen geheel geconserveerd gaat worden. De stam heeft binnengestaan in een voormalergebouw van een steenfabriek. Ook in Harskamp heeft de trein meestentijds binnen gestaan met uitzondering van een jaar toen onze romneyloods moest worden afgebroken.

De stam is eigenlijk in een behoorlijk goede conditie en nog helemaal origineel. Maar roest is altijd aanwezig en willen we verder verval tegengaan zal er toch iets moeten gebeuren. Roestig is het vooral tussen de naden en op de platen van de kipbakken.
Al de naden zullen worden uitgeveegd/gekrabt en na droging worden geinjecteerd met lijnolie. Alle lorries krijgen daarna een poetsbeurt met lijnolie. Er zit nog redelijk veel teer op en het zwart leeft helemaal op na een poetsbeurt. Alle details zoals naden en hoeklijn worden strakker en klinknagels komen meteen weer naar boven.

 

 

JANUARI 2012 - Spoorbouw

Langzaam maar zeker vorderd de spoorbouw. Hieronder weer wat plaatjes.

 

 

JANUARI 2012 - Spoorbouw

De bouw van de tweede keerlus in het noordelijke deel van het park vordert gestaag. Hieronder een aantal foto's die de voortgang laten zien. Aan twee kanten van de lus wordt gewerkt. Ook de groene Oostdorploods krijgt een spooraansluiting vanaf de achterkant naar het hoofdspoor. De voorzijde is l aangesloten. Dit spoor wordt "museaal" uitgevoerd in licht spoor van 7 kg/meter. De spoorbouw zal zeker nog maanden in beslag nemen.

 

 

 

Vind ons op Facebook
Vind ons op Facebook