COLLECTIE

De collectie van het decauvillespoorwegmuseum in de afgelopen 20 jaar uitgegroeid tot een omvangrijke verzameling smalspoormaterieel en toebehoren. De collectie mag zolangzamerhand Internationaal genoemd worden. Een aantal locomotieven en wagens is uit Duitsland, Engeland, Belgie en Oostenrijk geimporteerd waaronder zeer bijzondere exemplaren.

 

De collectie:

  • Een grote en brede collectie railmaterialen
  • 3 stoomlocomotieven
  • 21 diesellocomotieven
  • 1 electrische locomotief
  • 5 electrotuinderswagens
  • 1 excavateur
  • ca. 180 lorries en wagens van uiteenlopende typen 
  • Een uitgebreide collectie oude,gereedschappen, machines en onderdelen.
  • Historisch archief. 
  • Originele golfplaat-ijzeren smalspoorloods uit 1899.

 

De verzamelde collectie materieel geeft een aardige doorsnede van het in Nederland gebruikte smalspoormaterieel.  Ook de diverse typen en aandrijfsvormen bij locomotieven, zoals stoomlocomotieven en locomotieven met diesel-, benzine-, en electrische motoren komen aan bod. Alhoewel de de collectie de afgelopen jaren flink is uitgebreid zijn we nog steeds op zoek naar specifieke objecten die het verhaal compleet kunnen maken. 

Stoomlocomotieven zijn de trots van elke spoorwegverzameling. Zij spreken tot de verbeelding en zijn het symbool van de industrieele revolutie.  

In de collectie van het DSM bevinden zich 3 stoomlocomotieven. De oudste is een Henschel 4 assige stoomlocomotief gebouwd in 1915 voor de Duitse Heeresfeldbahn voor dienst aan het front in de eerste wereldoorlog. Deze zeer elegante locomotieven zijn van het beroemde "Brigadelok" type.

 

De tweede stoomlocomotief is een vertegenwoordiger van een typische "aannemersloc"; een Henschel type "Fabia", gebouwd in 1930.

 

Tot slot is in de collectie opgenomen een stoomlocje op 400mm spoorwijdte, speciaal gebouwd voor een parkspoorbaan. Het locje vertegenwoordigd de inzet van smalspoorbanen in parken en in de amusementsindustrie. In tegenstelling tot bovenstaande stoomlocs is dit machientje bedrijfsvaardig.  

 

In de collectie van het decauvillespoorwegmuseum bevinden zich momenteel 21 motorlocomotieven, waaronder een aantal zeldzame exemplaren. De machines zijn gebouwd in een tijdsspanne van bijna 40 jaar, tussen 1928 en 1967.

 

De locomotieven zijn alle uitgerust met dieselmotoren met uitzondering van een kleine Lister locomotief uit de twintiger jaren, deze heeft een J.A.P. benzinemotor. De motoren zijn exemplaren met een-, twee- of driecilinders, werkend volgens het viertakt-, danwel tweetaktprincipe zoals bij Jung. Twee van de motoren in onze collectie  zijn, in smalspoorlocomotieven zeldzaam voorkomende tweetakt motoren werkend volgens het gloeikopprincipe, gebouwd door Moes.

De vermogens lopen uiteen van 5pk tot 30pk.

 

De locomotieven worden meest via een mechanische versnellingsbak op beide assen door kettingen aangedreven. Uitzonderingen hierop zijn de de Diema DS30, deze heeft cardanaandrijving, en de Ruston & Hornsby LBT heeft een hydraulische versnellingsbak. De koppeling tussen de twee wielassen gebeurd bij de Deutz OME117 niet door kettingen maar middels koppelstangen.

 

Alle motorlocomotieven zijn 2 assig uitgevoerd. De meeste loc's hebben een spoorwijdte van 700mm, 5 stuks een spoorwijdte van 600mm. 

 

Onder het lorriematerieel bevinden zich zeer bijzondere exemplaren en het materieel is gebouwd door diverse fabrikanten uit binnen- en buitenland. Te noemen zijn:  Arthur-Koppel, Decauville, Popineau,

Orenstein en Koppel, Du Croo & Brauns, Spoorijzer, Dolberg, Oving  etc...

 

De locomotieven en lorries zijn afkomstig van allerlei bedrijfstakken. Te noemen zijn: de krijgsmacht, de land- en tuinbouw, baksteen-, kalksteen- en betonfabrieken, turfwinning, ijzer- en staalindustrie, aannemers- en heibedrijven, smalspoorverhuurbedrijven etc.

 

Alhoewel de spoorbaan in de voor Nederland gebruikelijke maat van 700mm spoorwijdte is opgebouwd omvat de collectie materieel met afwijkende spoorwijdtes. In de collectie bevinden zich voertuigen met 350, 400, 500, 550, 600, 620, 700, 750, 900, 1000 en 1200 mm spoorwijdte. Dit wordt naar boven afgerond met een hoogst antieke railkraan uit ongeveer 1850 met een spoorwijdte van 1700 mm.

 

Door het decauvillespoorwegmuseum worden in eigen beheer lorries en wagens naar historisch voorbeeld gebouwd. Dit voor onder andere personenvervoer, expositie of als werk lorrie.

 

Sinds enige tijd is een zeer uitgebreid DSM Materieeloverzicht te zien op de website http://www.museummaterieel.nl/

Dit is een database met overzichten van bewaard gebleven museum spoorwegmaterieel in Nederland.

Het materieeloverzicht van het decauvillespoorwegmuseum wordt door ons zelf beheerd.  

 

Vind ons op Facebook
Vind ons op Facebook